عمل جراحی در سینوزیت

بسیار اتفاق میفتد که گفته میشود سینوزیت با جراحی خوب نمیشود و یا حتی ممکنست بدتر هم شود. این گفته ها تا چه اندازه ممکنست درست باشد؟
سینوزیت بیماریست که علل مختلفی دارد. عوامل مختلفی هستند که موجب میشوند دهانه مرتبط کننده سینوس با بینی ، تنگ یا بسته شود.

ترشحات در فضای درون سینوس جمع میشود وعوامل عفونی در آن رشد میکنند. بدنبال این اتفاق نشانه های بیماری مانند درد، احساس سنگینی ، ترشح ، گرفتگی بینی ، کاهش بویایی وغیره ایجاد میشود. اگر این نشانه ها بیش از سه ماه طول کشیده باشد ، بعنوان سینوزیت مزمن در نظر گرفته میشود.

درمان سینوزیت بسته به عامل ایجاد کننده متفاوت است. اگر عوامل عفونی علت اصلی باشد درمان آنتی بیوتیک خط اول درمانست ولی اگر بنا به تشخیص پزشک ‪،‬ علل غیر عفونی یا حساسیتی مطرح باشد درمان مناسب تجویز میشود. اگر برای بیمار داروی مناسب تجویز گشته و بیمار آنرا بدقت مصرف کرده ولی نتیجه کافی حاصل نشده است ، ممکنست نیاز به عمل جراحی پیش بیاید.

جراحیکه امروزه پیشنهاد میشود جراحی اندوسکوپیک سینوس است. در این نوع جراحی بدون نیاز به برش خارجی ، با استفاده از وسایل ظریف و بسیار پیشرفته از راه داخل بینی ، انسداد دهانه سینوسها برطرف میشود. هدف جراحی برقراری مسیر تخلیه و تهویه برای سینوسهاست. ویژگی مهم این عمل در مقایسه با روشهای قدیمی حفظ مخاط سالم بینی است.

مراقبتهای پس از عمل اندوسکوپیک به اندازه خود جراحی مهم است. در ماههای اول بعد از عمل ، شستشوی روزانه سینوسها لازم است. شستشو کمک میکند تا ترشحات غلیظ به سهولت خارج شده و مخاط بتدریج به وضع طبیعی برگردد. در فواصل زمانی مشخص ، بیمار توسط جراح معاینه میشود. وضعیت حفره بینی و سینوسها بررسی شده و ترشحات چسبناک خارج گشته ودر صورت بروز چسبندگی در مراحل اولیه جراح براحتی آنها را رفع میکند.

بیمارانیکه زمینه آلرژی ، آسم یا پولیپ دارند لازمست مدتی پس از عمل بنا به نظر پزشک از اسپریهای ضد حساسیت یا ضد التهاب استفاده نمایند.
قدم اول در درمان سینوزیت مانند هر بیماری دیگری تشخیص درست است. بسیاری از بیماران که تحت درمان سینوزیت قرار میگیرند و مشکلشان بهتر نمیشود اغلب سینوزیت ندارند و علت علایم آنها بیماری دیگری غیر از سینوزیت است.

پس از تشخیص درست و تجویز داروی مناسب اگر بیمار از نتایج درمان راضی نبود میتوان به جراحی فکر کرد. جراحی باید توسط جراحی انجام گیرد که آموزش مناسبی در زمینه این نوع عمل دریافت کرده باشد و در مرکزی انجام گیرد که تجهیزات پیشرفته مناسب را داشته باشد. طبق آمارها موفقیت این جراحی بیش از نود درصد است که آمار قابل توجه و مطلوبیست. علاوه بر بهبود شکایات بیمار ، کیفیت زندگی نیز ارتقا پیدا میکند.

انجام مناسب جراحی در بیماران مبتلا به آسم ، موجب بهبود کنترل مشکلات ریوی میگردد. در برخی موارد میتوان همزمان با این عمل ، جراحی زیبایی یا انحراف تیغه بینی را هم انجام داد.

احمدحسینی [ 1396-02-28 ]
سلام آقای دکتر قربانی من از کشور افغانستان با شما در تماس هستم من پدرم اواخر زمستان دچار خارش و غلغلک زیر پوست در ناحیه جلو چشم و کنار بینی سمت چپ شد بعد درد گرفت دانپزشک بردیم و آنتیبیوتیک داد و خوب نشد گوشو حلق و بینی بردیم ۲ ماه آنتیبیوتیک و. . . داد خوب نشد میگفت سینوزیت است حالا در کابل بردم بعد از عکس برداری ایکسری و سی تی اسکن دکتر میگه تومور سرطان است و این ناحیه درد دارد و دکتر میگه پرده بین هردو سوراخ بینی و قسمتی از استخوان کنار چشم تخریب شده آیا ممکن است در آنجا عمل شود ؟؟