خلط ته حلق

احساس خلط یا ترشح در ته حلق یا انتهای بینی شکایت بسیار شایعیست. بیماران برای توصیف آن عبارات متعددی را بکار میبرند: احساس جسم خارجی، احساس نیاز مکرر به تمیز کردن دهان و حلق، صاف کردن مکرر گلو، احساس ریزش یا چکه کردن ته حلق، احساس وجود چیزی چسبناک که نه بالا میاید و نه میتوان قورتش داد، احساس بغض، احساس ناخوشایند ته حلق و موارد مشابه دیگر.باید دانست که وجود ترشح در بینی و ته حلق غیر طبیعی نیست و بلکه لازم و ضروریست. روزانه در حدود یک لیتر یا چیزی در حدود ۴ لیوان از این ترشحات در سینوسها تولید و سپس وارد بینی و از آنجا وارد ته حلق میشود.

ذرات گرد وغبار، اجسام خارجی و برخی میکروبها و عوامل قارچی در این ترشحات به دام افتاده و بدن از ورود آنها به ریه از طریق تنفس جلوگیری میکند. این روند بصورتی اتفاق میفتد که شما متوجه آن نمیشود. مشکل زمانی شروع میشود که بهر علت شما آنرا احساس کنید. هر عاملیکه موجب تغییر کمیت یا کیفیت ترشحات شود این حس را ایجاد میکند. ممکنست حجم ترشحات زیاد شده باشد که اینحالت را در سرماخوردگی یا سینوزیت میبینیم. گاهی حجم ترشحات بیشتر نیست و حتی کم شده ولی ترشحات از حد معمول غلیظتر و چسبناک تر میباشد و بیمار آنرا احساس میکند.

علل احساس خلط ته حلق
علل مختلفی موجب این مشکل میشوند که خوشبختانه اغلب خطرناک نیستند ولی بندرت این شکایت میتواند علامتی از بیماریهای خطرناک باشد که تهدید کننده زندگیست.
- آلرژی و حساسیت
- سرماخوردگی
- سینوزیت
- شرایط نامناسب محیط مانند آلودگی یا خشکی هوا
- التهاب لوزه سوم یا آدنویید
- ریفلاکس یا بالا آمدن اسید معده
- التهاب لوزه های زبانی
- رادیوتراپی قبلی
- بیماریهای عصبی که موجب مشکلات بلع میشوند
- تومورهای خوش خیم
- تومورهای بدخیم
- علل اضطرابی

علایم هشدار :
در صورت وجود همزمان درد گلو، درد موقع بلع یا سختی در بلع، بررسی بیشتری لازمست.

درمان :
درمان بسته به علت زمینه ایست. تشخیص نیازمند معاینه کامل و گاهی آندوسکوپی بینی، سینوسها، حلق، حنجره و معده وگاهی روشهای رادیولوژیک است.

خدمات پزشکیخدمات سرپاییمقالات و سخنرانیهاگالری تصاویربیوگرافیبرنامه هفتگیخلط ته حلقعلل گرفتگی بینیسرطانگرفتگی بینیرینوپلاستیسينوسهاعوارض سینوزیتعمل جراحی در سینوزیتپولیپ بینیاندوسكوپی بینی و سینوسشستشوي بينيعفونت قارچی سینوس یا سینعفونت قارچی سینوس یا سینعلایم تومورهای بینی و سیخرخربوتاکس و سردرداختلالات بویاییبینی ، سینوس و سردردجراحی قاعده جمجمهسایتهای دیگر